الاثنين، 6 يونيو 2016

لحظة من فضلك ..............

أنا مش عارفة .. كل ما اكتب عن الغش والفساد في مصر.. لأني باشوفه بعيني .. وبالرغم من أن كل أصدقائي وصديقاتي والحمد لله راقيين جداً .. لكن اللي مزعلني أني بالاقي ناس تانية بتدخل بيكتبوا تعليقات تنقسم لقسمين الأول : بتقول لي إنت بتركزي على السلبيات .. شيء غريب جداً ..هو فيه أكتر من دي مصيبة أن الأجيال تكون غشاشة والغش بالطبع سيؤدي إلى الفساد.. أما الناس الثانية بقى: بيدخلوا يشتموا في شخص الرئيس الخلوق السيسي وهذا لا أسمح بيه على صفحتي إطلاقاً .. وكمان لما بـ أروح اشوف صفحاتهم ألاقيهم من الإخوان أو من السلفيين .. أحب أوضح حاجتين . أنا لما باتكلم عن الفساد اللي أساسه الغش .. باتكلم عشان ربنا وحده يعلم أنا محروق قلبي قد إيه على بلدي .. وربنا وحده يعلم أنني بارجع كل يوم لبيتي محروق قلبي ودمي من سلوكيات الناس الغشاسة وصعبان عليَّ بلدي يتعمل فيها كده من ولادها الغشاشين .. بينما هناك رجال من الشرطة والجيش كل يوم بتموت عشانها .. والحاجة التانية بقى اللي عاوزة أقولها .. هي أن الغش ده ظهر في مصر في أوائل السبغينيات وفي الفترة دي بالذات سمح السادات للإخوان والسلفيين في الظهور على الساحة وممارسة دورهم قال إيه الديني وانتشروا في القرى والنجوع في بحري وفي الصعيد ثم في المدن .. وكانت النتيجة أنهم اهتموا باللحية والجلباب القصير اللي تحته بنطلون قصير بردوو وبنطلون الخروج القصير بردوو والشبشب أبو صباع والحجاب والخمار والنقاب والنكاح والمرأة .. لكن إيه هي النتيجة بقى في سلوكيات الأهالي وأولادهم بعد ده كله .. النتيجة أنك بتلاقي في لجان الاختبارات أبو لحية بيغش واللي لابس بنطلون قصير بيغش واللي لابس جلابية قصيرة بيفش واللي لابس شبشب بصباع بيغش واللي لابسة حجاب بتغش واللي لابسة خمار بتغش واللي لابسة نقاب بتغش واللي بشعر بتغش والمسيحي بتغش والمسلم بيغش .. للأسف الموضوع هو فعلاً محاربة الإخوان والسلفيين لشخص الرئيس السيسي الخلوق.. يعني الإخوان والسلفيين ما أصلحوش البلد ولا حاجة.. بالعكس دا هما سبب رئيسي من أسباب الازدواجية اللي احنا عايشين فيها ..وأنا مبحبش أشتم في حد .. لكني لا أتمنى أن يعود الإخوان للحكم وكلامي ده مُعلن وقلته كتير كتير كتير .. كما أنني لا أتحدث في كتاباتي عن أشخاص .. أنا أتحدث عن سلوكيات .. ولحظة من فضلك .. كفاية محاربة في بلدك .. كفاية صراع من أجل السطة .. اللي بيحب بلده بيبدأ بنفسه .. وأنا الحمد لله بابدأ بنفسي وبامنع الغش في حدود ما يسند لي من عمل .. وكلامي مقروء ومتشاف والناس اللي معايا شايفينه ويعرفوا أنني صادقة في كل حرق ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق