الاثنين، 6 يونيو 2016

حكاية .. بتقول لكوا : شوفوا إنتوا بتدفعوا الشباب فيه ؟ وممكن كمان للاضطراب في الشخصية أو الامبالاة ...

بنت اخويا في ثانوية عامة ولجنتها في القاهرة لأنها من سكان القاهرة.. يعني المفروض أنها في الانضباط ذاته .. عمالة تعيط .. وهي شاطرة على فكرة وجايبة في الابتدائية فوق الـ 99 % وفي الإعدادية فوق الـ 98 % .. ليه بتعيطي يا بنتي .. قالت يا عمتو .. الصبح عطلونا تلت ساعة كاملة عشان التفتيش .. طب الامتحان بيبدأ الساعة 9 وهم بدأوا يفتشونا من تمانية ونص ليه ما يبدأوش يفتشونا بدري عشان يحافظوا على وقتنا ..وأنا سبت تليفوني مع أم واحدة صاحبتي من التزامي ومحافظتي على هيبة الثانوية العامة.. ولما دخلت اللجنة لقيت زملائي معاهم الموبايلات .. وكمان الملاحظين عمالين يزعقوا ويشخطوا وصوتهم عالي ويتصرفوا بهمجية .. وبعد ده كله كمان كل اتنين من الملاحظين عمالين يتكلموا مع بعض ويرغوا وبصوت مسموع وسايبين اللجنة هيصة والعيال تغش .. فـ اتوترت لدرجة أن إعراب مبتدأ مؤخر وانا عارفاه كويس مكتبتوش صح وكتبته غلط وانا مذاكرة كويس ..وكمان أول ما جت نهاية الوقت بقوا يشدوا مننا الورق بهمجية ..مع أنهم مأخرنا تلت ساعة الصبح.. وكمان الدين حيتعاد ..البلد دي فاسدة يا عمتو وانا عاوزة أعمل منحة واخرج منها إن شا الله أروح تركيا .. شوفتوا الفساد بيوصل الشباب لإيه يا مُفسدين يا غشاشين .. قلتلها ربنا معاكي وشدي حيلك وحاولي تنفصلي عن هذا الجو وتركزي في الإجابة وبس وانسي كل اللي حواليكي ومتفكريش إلا في إنك تجاوبي كويس وبس .. وانا بأمانة مش عارفة أأقول لها إيه .. وبعدين قلتلها :وخدي بالك ده كمان اللي بيحصل بردوو عندنا في لجان الامتحانات بالجامعة يا بنتي .. هي دي بلدنا دلوقتي وهي دي حياتنا دلوقتي وهي دي أخلاقنا دلوقتي .. انحدار وانفلات أخلاقي في كل شيء .. بس عندنا في الكلية لما بيكون العيب من عندنا .. أنا باعطي للولاد زمن قد الزمن اللي ضاع منهم بالظبط وفي نفس الوقت بامنعهم من الغش.. وكمان أنا واقفة للملاحظين بالمرصاد.. طول الوقت وانا بابعدهم عن بعض وباطلب منهم قفل موبايلاتهم وبارفض تحايلهم بالأعذار الكتير اللي بيعملوها عشان يسيبوا اللجنة ويخرجوا .. يعني لو رئيس اللجنة عاوز يطبق القانون حيطبقه.. لأن مفيش حد عاوز يشتغل بضمير .. كل واحد عاوز المكافأة وبس .. طبعا هم بيضايقوا مني وبعد كده بيروحوا أماكن آخري باستخدام طرق معروفة طبعا اللي هي الواسطة والمحسوبية .. لكن يكفيني أن واحد منهم قال : دي أول لجنة أشوفها بالهدوء ده دا اللجان التانية مولد .. وواحدة طالبة مع آخر يوم امبارح في امتحانات الأندر وهي ماشية جت عندي وسلمت عليّ وحضنتي وقالت لي: شكرا يا دكتورة على توفير حضرتك الهدوء لنا ومنع الغش عشان نعرف نحل .. وآخدين بال حضراتكم .. ملاحظ واحد وطالبة واحدة من آلاف آلاف آلاف .. هم اللي أشادوا بأداء منع الغش .. وعجبي
‫#‏الغش_سلوك_حياة_في__مصر___‬

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق