الاثنين، 16 مايو 2016

وافهم بقى يا طيب .. فصدي يا عبيط ههههه


 بمناسبة  وزير الزراعة وحديثه اليوم.. تذكرت  أنه  ..في مصر .. في جميع المصالح الحكومية .. وفي جميع المناصب المستخبية.. حتى ولو كان  منصب خولي أنفار في الغيط   .. يبدأ  اللي عاوز منصب ..  يتمحلس  .. معلش  دي بلغة ستي .. يعني .. يتقرب  ويتقرب ويتقرب   للناس  اللي عاوز  يكون رئيسهم ..  ويسمع ويسمع ويسمع  لكل طلباتهم ..  وينتقد وينتقد وينتقد اللي  كان قبله..  ويوعد ويوعد ويوعد .. أنه حيعالج كل عيوب اللي قبله .. وبعد  ما  الطيبيين  هههههه  .. يعني   بلغتهم  كل عبيط وعبيطة  هههههه  .. يقعدوه  على الكرسي ..   يقوم  إيه بقى .. تبدأ  الثقافة المصرية تشتغل .. ف   يكون هناك  استقبال  حافل  من  كهنة المعبد  .. تنتشر فيه  الزهور  ورائحة البخور   والكهنة  تقوم بدورها المعهود  ..  وبعدين  .. تلاقي .. القطط  السمان  اللي كانوا ممشيين اللي قبله ..  عاوزينه يمشي في  نفس طريق اللي قبله   .. ويقعدوا  يخوفوه  ويخوفوه ويخوفوه .. وبعدين ينغخوه و ينفخوه  وينغخوه .. بتراتيل  الدعاء والسجود للرب الجديد .. لغاية ما يصدق نفسه  أنه بقى  رب ..  يقوم إيه بقى ..  ف  يبدأ ينسى كل اللي قاله ووعد بيه .. ويقوم يمشي زي اللي قبله بالظبط  ..  في نفس المدق .. وكمان فوقه  شوية مكر  مُعدل  .. ما هو استفاد بردوا من اللي سمعه  ..   وفوق ده كمان  عاوز الناس تنافقه    وتسجد  له    ومتتكلمش  ومتغتحش  بقها وتصلي له ركعتين قبل  ما تكلمه  .. ما هو الرب  الجديد   بقى ..   وينسى رب الكون .. وهكذا  يُصنع   صاحب المنصب في مصر حتى ولو كان خولي أنفار ..  وسيجيء اللي بعده واللي بعده   بنغس الطريقة .. وافهم بقى يا  طيب  .. قصدي يا عبيط ههههه ..  وانا منهم وأولهم  ههههههه .. لكن الطيب مبيفهمش مبيتعلمش  .. ما هو طيب بقى ..
 

كلمتين بالبلدي ..( مش عارفة أأقولك إيه يا سادات )

كلمتين بالبلدي ..( مش عارفة أأقولك إيه يا سادات )
-----------------------------------------------------------
جاء السادات للحكم مع بداية السبعينيات وقال : دولة العلم والإيمان .. ومرت 45 سنة .. واحنا دلوقتي نعاني الأمرين من التردي في المنظومة التعليمية .. يعني مبقاش فيه علم ولا بحث علمي .. أما بقى بالنسبة لجزئية الإيمان .. فأنا لا أجرؤ على التحدث فيها .. لأنني أصغر من ذلك .. بس أنا ملاحظة حاجة .. وهي .. كل اللي احنا كسبناه بعد ما السادات خرج الإخوان من السجون ونشر السلفيين في كل القرى والنجوع .. وترك الساحة لكل واحدة عاوزة تعمل داعية إسلامية وتروح المدن الجامعية وتحاضر فيها وكل مسجد وتحاضر فيه ..وكل واحد عاوز يعمل شيخ يروح كل قناة شوية ويستشيخ فيها .. ويروح كل مسجد وزاوية وينشر دعوته فيه .. كل اللي احنا كسبناه .. أن الرجالة في كل القرى دي والنجوع دي وفي المدن كمان .. لبست جلاليب بيضاء قصيرة وبناطيل قصيرة وشباشب بصباع وربت ذقونها .. والستات لبست االخمار مرة والنقاب مرة .. ودلوقتي الإيشارب على بنطلون فيزون وبدي شيفون .. ومرة الإسدال ومرة العبايات .. ومرة ملايس المحجبات .. لكن بيغشوا في كل حاجة .. في المواد التموينية وفي المباني وفي الامتحانات و كل حاجة في مصر بيغشوا فيها .. ناهيك عن الغيبة والنميمة والأحقاد التي زادت والكره الذي تفشى والألفاظ الحقيرة التي تقال والتحدث في أعراض الناس ووو ..... إلخ .. سواء في مجتمع الرجال أو في مجتمع النساء ..وهم بردوا لابسين الجلاليب القصيرة والبناطيل القصيرة والشياشب ومربيين ذقونهم ..و هن بردو لابسات الخمار والنقاب والإيشارب والإسدال .. وبينادوا على بعض يا حاج ويا حاجة.. ناهيك عن الانفلات الأخلاقي الذي انتشر ..والرداءة التي أصبحت منهاج حياة .. إلا من رحم ربي .. ومعرفش بقى هو ده الإيمان اللي كان يقصدوا السادات ولا إيه .. نحن في مصر نحتاج إلى إعادة بناء الإنسان المصري في مجالي العلم والإيمان .. ومعرفش أأقولك إيه يا سادات بقى .. يلا .. الله يرحمك .. لن تعود مصر التاريخ والجغرافيا والحضارة .. إلا بإعادة بناء الإنسان المصري ..
----------------------------
د.شهيرة عبد الهادي
Drshahera Abd Elhady Ibrahem

مهزلة الغش في الامتحانات


مهزلة الغش في الامتحانات ..
=====================
كلنا نعلم مهازل الغش في الامتحانات في مصر بداية من الروضة و الحضانة مروراًً بالمراحل التعليمية في ابتدائي و إعدادي و ثانوي و الجامعة .. لكن ما رأيته من بعض طلاب الدراسات العليا في لجان امتحاناتهم .. قد أحزنني .. ما هذا الغش .. غش غش غش .. وما يحزنني أكثر .. أن هؤلاء طلاب دراسات عليا .. بمعنى أن طالب الدراسات العليا .. المفروض أنه قد أتى بدافع داخلي من نفسه لكي يتعلم .. والمفروض أنه يكون ذو خلق قويم .. وما يزيد حزنك .. أنك عندما تحاول منع الغش وتوجه له إنذاراً بعدم محاولات الغش .. تجد منه إسلوباً في منتهى قلة الذوق وقلة الأدب والسفالة .. ووالله لا أبالغ أن قلت :والبلطجة ..بجد اساليب بلطجة .. بهدف السرقة العلمية والغش ..والقيام ببعض التمثيليات المبنية على الفهلوة والأونطة والكذب واللعب بالتلات ورقات والاستفزاز ..بحيث يهيج اللجنة .. لأ ويدخلك في موضوع ليس له أساس من الصحة مُستغلاً أوضاع البلد عشان يداري على محاولته للغش ويقولك : أنا عاوز اشرب هو انا من الكفار يعني انا من الكفار يعني انا من الكفار ويكررها ويزعق ويصرخ قال يعني مظلوم في تمثيلية رخيصة .. يعني ينتهج منهجاً في منتهى الإسفاف والترخص والبلطجة والأونطة والوقاحة.. حتى يوفر مناخاًً مناسباً للغش له ولزملائه .. ما هذا ..والله أجدني أمام بلطجي وليس طالب .. وما يحزنك أكثر .. أنه عندما تمسك معه أداة الغش ..كالبرشام والموبايل والمسطرة واستخدام أجزاء من الجسم الحرجة عند كل من الرجال والجنس اللطيف .. تجد مهازل .. فإذا ذهبت ملاحظة أنثى لكي تمسك أداة الغش عند طالب رجل.. يتهمها اتهامات باطلة وبقول لها ألفاظ تكسفها وتخوفها .. مفهومة لحضراتكم طبعاً ..وإذا ذهب ملاحظ رجل لكي يمسك أداة الغش عند طالبة .. تقوم باتهامه باتهامات سيئة باطلة .. مفهومة لحضراتكم طبعاً .. وما يحزنك أكثر .. أن تجد كل اللي حواليك يتجمعون عليك من جميع الفئات .. من الزملاء والزميلات ومن الملاحظين ومن ومن ومن .. ده يقول لك .. معلش يا دكتورة.. وده يقول هم غلابة وبيشتغلوا وبيدوا دروس خصوصية طوال االيوم ومش فاضيين للمذاكرة .. وده يقلك عشان مستقبله .. أنا مش عارفة مستقبل إيه لواحد حيبني مستقبله على الغش .. وده يقولك : فوتي يا دكتورة هو فيه إيه ماشي صح في البلد .. واللي يحزنك أكثر وأكثر .. إن من هؤلاء الطلاب من هو مدير مدرسة وبيغش .. ومن هو معلم وبيغش ..ومن هو محاسب وبيغش ..ومن هو طبيب بيطري وبيغش.. ومن هو طبيب بشري وبيغش ..ومن هو أخصائي اجتماعي وبيغش ..ومن هو وكيل مدرسة وبيغش .. ومنهم من هو بذقن طولها نصف متر وبيغش ..ومن هي مدام وسيدة كبيرة في السن وبتغش .. ومنتقبة وبتغش ..ومحجبة وبتغش ..أو من غير حجاب وبتغش .. غش غش غش .. واللي يحزنك أكثر وأكثر .. أن البعض لا يريدون منك أن تمسك حالات الغش .. عشان تبقى الأمور تمام التمام ..وكله تمام ياافندم.. ويقولولك :إن جالك الغصب إعملها بجميلة .. وده يقول : يا دكتوة كبري مخك ..وده يقول يا دكتورة إحنا مش في زمن العدل والحق .. معقولة .. غش غش غش ..وقلة أدب وسفالة وتحايل وفهلوة وبلطجة في السرقة .. من ناس المفروض أنها مسؤولة عن أجيال ..ومسؤولة في مواقع مختلفة ..ومنهم .. من نطالبهم يتولى شؤون البلاد مستقبلا.. وبعدين نقعد نتطاول على كل رئيس يأتي للبلاد.. والله لو ربنا نزل على البلد دي ملاك من السماء أمام اعينهم .. ونحن بخلق االغش هذا .. ما حنفلح أبدا ولا حنتقدم أبداً .. لابد أن نغير من أنفسنا للأفضل بأيدينا نحن .. لابد أن نتقي الله في كل ما نقوم به بأيدينا نحن ..لابد من وجود قوانين رادعة في مجال التعليم والعلم .. مع ضرورة تطبيقها بصرامة وحزم على الجميع بدون استثناء .. وإلا لو تركنا الوضع على ما هو عليه الآن ..سينهار التعليم أكثر ما هو منهار الآن ..ولن تقوم للتعليم قائمة بعد ذلك .. يا سادة من أمن العقوبة أساء الأدب ..
-------------------------------------------
د.شهيرة عبد الهادي
Drshahera Abd Elhady Ibrahem


مات الكلام ...

جمال حمدان .. لكي يكون المفكر جمال حمدان .. قدم استقالته من الجامعة المصرية آنذاك .. لينأى بنفسه عن الصراعات اليومية داخل الجامعة و التي تفتل كل إبداع ولكي يتفرغ للبحث العلمي ويكتب لنا شخصية مصر الجغرافيا والتاريخ والحضارة .. أحياناً .. يبدوا لي ..لو أن جمال حمدان كان عايش في أيامنا هذه التي تشهد مهازل الصراعات وصغائرها في الكليات الجامعية المصرية والتي أثرت على البحث العلمي سلباً بدرجة لا تُحتمل بل أنها قتلت البحث العلمي ودفنته .. كان قدم استقالته من الدنيا كلها .. ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ..

رسالة إلى الرئيس السيسي ( اانفذ االتعليم والبحث العلميي يا ريس )

رسالة إلى الرئيس السيسي ..
-----------------------------------
البحث العلمي والدراسات العليا في مصر في مأساة .. أصبحت هناك الآلاف إن لم يكن الملايين من رسائل الماجستير والدكتوراة في مصر خاوية من العلم وخلق العلم والجدية والمصداقية .. رسائل الماجستير والدكتوراة التي يتم منحها هذه الأيام ..الآن .. لا تساوي ثمن الحبر المكتوبة بيه .. ونظام الساعات المعتمدة هذا .. والذي شجع على وجود آلاف الرسائل الخاوية .. سيء سيء سيء ..يا ريت يتم إلغاء نظام الساعات المعتمدة .. من أجل إصلاح منظومة البحث العلمي في مصر .. إذا كانت النية لدى الحكومة ..هي إصلاح التعليم والبحث العلمي في مصر ..والذي أصبح مملوءً بالفساد العلمي والخلقي .. سعادة الرئيس السيسي .. لا أمل لنا نحن المواطنين العاديين الذين يريدون الإصلاح لوجه الله والوطن .. بعد الله .. إلا في سعادتكم .. مع ضرورة وجود قوانين يتم تفعيلها في المنظومة التعليمية ككل ..
--------------------------
د.شهيرة عبد الهادي
Drshahera Abd Elhady Ibrahem