الاثنين، 6 يونيو 2016

شوفوا بقى الأخلاق المنهارة وشوفوا بقى الغش على أصوله ......

أنا مُصممة على أن المؤامرة على مصر هي من أبناء مصر اللي عاشوا فيها واتعلموا فيها وكلوا عيشها وملحها وبيخونوها بسلوكياتهم المبنية على غش في غش في غش .. ح أقول لحضراتكم على بعض الأمثلة من مرار الغش الإنساني اللي باشوفه كل يوم .. وبدون ذكر أسماء.. في عمل ما بيتطلب تقويم الطلاب .. كان معايا شخصية ما كبيرة في السن وفي مركز معين متوصلش له إلا وهي على مشارف ترك العمل .. الشخصية دي قالت لي بالحرف .. لأ لأ دول بجد ما يدخلوش في زمتي بنكلة .. دول ضعاف .. ومفيش فيهم حد كويس إلا فلان .. وأعطتهم بالفعل تقويم أمامي وأنا شايفاه والتقويم كان يتناسب مع كلامها ومع مستواهم فعلاً .. وأنا عشان طيبة كالعادة .. صدقتها .. أنا بقى بعد ما خلصت شغلي .. رحت المكان اللي بيتسلم فيه الشغل ده .. لقيتهم قالوا لي .. أن الشخصية دي جت وقامت بتغيير التقويم .. وكان تقويمها كله بعد كده..يعني بعد ما راحت من ورايا ..وغيرت اللي ورتهولي ..هو التفوق للمجموعة كلها .. شوفتوا بقى الأخلاق  المنهارة شوفتوا بقى الغش  على أصوله .. حضراتكم لو شفتوا الشخصية دي .. حتقولوا عليها .. يا سلام على الدين والالتزام والجمال والمعاملة الحلوة وووو ..... إلخ .. شوفتوا بقى ..الغش في حياة حتى الكبير في السن اللي على مشارف أنه يقابل ربه عامل ازاي .. دي قصة .. وح أقول لحضراتكم قصة تانية ليها العجب في اللقاء القادم .. والعجب ده جاي من أنهم المفروض بيعملوا في مجال .. المفروض يكونوا فيه قدوة في العلم والتربية .. لكن يا خسارة .. لا بيحترموا سنهم ولا مكانتهم .. وحسبنا الله ونعم الوكيل في كل من ينشر الغش في مصر.. وطبعاً الشخصية دي  أصبحت في البلاك لست بالنسبة لي ..
----------------------------
د.شهيرة عبد الهادي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق