الجمعة، 22 سبتمبر 2017

اللي حصل النهارده بقى بالذات بيطرح قضية ..وهي .. بقلم د. شهيرة عبد الهادي


اللي حصل النهارده بقى بالذات بيطرح قضية ..وهي..
ليه إحنا بنبقى متلخبطين دائماً في بداية العام الهجري الجديد ؟ ..
يعني مثلاً جاءت لي تهنئة من زميلة فاضلة النهاردة بمناسبة بداية العام الهجري الجديد 1439 هـ..
ودارت الأسئلة بيننا ..
- أنا لزميلتي الفاضلة : هو النهاردة أول أيام العام الهجري ولا بكره ؟ .. 
- رد زميلتي الفاضلة: لما دخلت على النت ..وجدت أن التقويم بيقول : اليوم الخميس  هوأول أيام العام الهجري
- أنا: بس أنا لما دخلت على النت وقمت بعمل تحويل من ميلادي لهجري وجدت أن اليوم هو 299 من ذي الحجة ..
- بعدها بدقيقة واحدة..
- أنا :سمعت المذيع في إذاعة القرآن الكريم بيقول : النهارده الخميس 30 من ذي الحجة الموافق 177من سبتمبر وبعدين قال عفواً الموافق 21 من سبتمبر وكان بردو متلخبط في التاريخ الميلادي كمان ..
بعدخا بنصف ساعة اتصلت بي زوجة أخي تهنئني وقالت :النتيجة قدامي بتقول النهارده أول محرم 1439 هـ..
بغدها بساعة اتصلت بي زميلة فاضلة آخرى  تهنئني وقالت نفس الكلام: النتيجة قدامي بتقول النهارده أول محرم 1439 هـ
 - هو إيه الموضوع ؟ وليه اللي بيحصل ده ؟
-------------------------------------------------
د.شهيرة عبد الهادي محمد
الخميس 21 / 9 / 20177 م

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق