الخميس، 16 فبراير 2017

أنا مع مصر ..

Image may contain: 1 person
أنا مع مصر .. أنا بحب مصر.. يقولها كُثُر .. لكن حُب مصر ليس بالكلام أو بالشعارات .. حُب مصر هو العمل بضمير من أجل مصر.. حُب مصر أن يعمل كل فرد بضمير في مكان عمله في ضوء المسؤولية التي يتحملها وفي ضوء طبيعة عمله .. حُب مصر هو الحفاظ على مصر ووحدة وتماسك شعب مصر..حُب مصر هو الضمير الجمعي .. حُب مصر هو ضمير أمة هي الأمة المصرية وضمير دولة هي دولة مصر.. حُب مصر هو سلوك لضمير حي يقظ يُحس ويُعاش .. ولذلك.. أنا مع كل من يعمل من أجل مصر ويحب ويحمي مصر .. ولذلك ومن أجل مصر .. أنا مع جيش مصر.. وتحيا مصر.. ويحيا شعب مصر .. ويحيا جيش مصر .. الجيش والشعب إيد واحدة .. ليس هتافاً .. وإنما هو .. سلوك عبقري ..
-----------------------------------------------------
تعالوا كلنا نقوم بالدعاء واحنا بنفطر ..لجنودنا ..جنود جيش مصر العظيم .. اللي في سيناء واللي ع الحدود .. اللي صايمين .. وفي حالة حرب دائمة مع الإرهاب الأسود .. جنودنا دول بيستشهدوا وهم صايمين من يوم 10 رمضان 1436هـ وحتى الآن .. ومن قبلها بزمان وهم بيستشهدوا ومن بعدها وهم ح يستشهدوا ..وطول عمرهم بيستشهدوا عشان احنا نعيش .. دوول اللي بيحمونا .. إحنا بنفطر في بيوتنا .. واللي بيفكر يعمل صينية كنافة ع الفطار واللي بيفكر يطبخ إيه جديد كل يوم ع الفطار .. ودول بيموتوا ع الحدود وفي سيناء كل يوم .. اللهم قويهم .. اللهم اهلك أعداء مصر وأعداء الجيش المصري في الداخل والخارج .. اللهم ارحم شهداء جيش مصر العظيم وصبر أهاليهم وصبر شعب مصر كله .. آمين يا رب العالمين ..
-----------------------------------
د.شهيرة عبد الهادي
16 / 2 / 2015 م
Drshahera Abd Elhady Ibrahem

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق