الاثنين، 26 سبتمبر 2016

كلمتين بالبلدي .. بقلم د.شهيرة عبد العادي

كلمتين بالبلدي
=========
أنا أتعامل مع أي شخص في الدنيا على أنه إنسان فقط .. بغض النظر عن منصبه أو ماله أو جاهه أو مكانته أو ممكن آخد من وراه إيه.. وفي نفس الوقت لا بـ احفر وراء حد.. ولا بـ انخر وراء حد .. ولا بـ ادور وراء حد ..ولا بـ اتتبع مسار حد .. ولا بـ ادخل في صراعات مع حد .. ولا بـ أصفي حسابات مع حد .. ولا بـ أحارب حد ..ولا بـ اعرف اعمل مقلب في حد..ولا بـ اعرف اعمل مؤامرة على حد.... وبـ اسيب ربنا يآخد لي حقي من كل واحد ظلمني .. لأني بأمانة مش قد بعض الناس اللي فقدت شرفها وكرامتها وسمعتها وضميرها .. ولأن الناس دي خصامها بيكون خصاماً فاجراً لا تتقي الله فيه .. وفي نفس الوقت أنا مش عاوزة حاجة من الدنيا غير الستر والصحة ورضاء ربنا وأني أقول كلمة حق ترضي ربنا ..أنا كده .. وحافضل كده .. ومبسوطة بنفسي كده وراضية عن نفسي وانا كده .. والحمد لله أن ربنا خلقني كده .. لأن اللي باشوفه من نفاق ورياء وسمعة وتنازلات رخيصة من الجنسين .. شيء لا يحتمل .. مش ممكن أبداً المصالح تخلي الناس بالصورة القميئة القذرة دي وتغير مواقفها ومبادئها بالسهولة دي .. مش ممكن ..
-------------------------------
د.شهيرة عبد الهادي
Drshahera Abd Elhady Ibrahem

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق