الجمعة، 15 أغسطس 2014

إنتبهوا لكلام روبرت فيسك ....... بقلم د.شهيرة عبد الهادي

من نصف ساعة تقريباً اليوم الخميس 14 / 8 / 2014م بالصدفة وانا باقلب في التليفزيون : كان فيه برنامج معرفش إسمه :لمذيع مصري على قناة الجزيرة مباشر شكله معروف بس بردوو معرفش إسمه: كان مستضيف روبرت فيسك : عشان موضوع فض رابعة : وكان شعار البرنامج زي ما هو عامله محرقة مجزرة مذبحة رابعة: ما لفت نظري : أن:روبرت فيسك قال :أنا كنت الأول مبحبش مصر : ولما شفت ثورة 25 يناير 2011 حبيت مصر وحبت زوجتي وجيت أزور مصر : عشان الشجاعة اللي كانت عند المصريين في ميدان التحرير : دلوقتي أنا مش عارف الشجاعة دي راحت فين : وسأل المذيع : إنت تعرف الشجاعة دي راحت فين ؟ رد المذيع قاله : لأ : رد روبرت فيسك وقال :وأنا كمان معرفش الشجاعة دي راحت فين؟ : قام المذيع باصص ناحية جمهوره : قام الجمهور بدأ يهتف " يسقط يسقط حكم العسكر يسقط كل كلاب العسكر يسقط عبيد البيادة والكلام والشتائم اللي حضراتكم عارفينها " : قام المُذيع بص لروبرت فيسك وقاله: هي دي الإجابة اللي انت عايزها : قام روبرت فيسك انفعل جداً وقال بصوت مرتفع جداً لحد الصراخ : الآن الآن الآن : مش هو ده المطلوب : ما انتوا قلتوا كده قبل كده في ميدان التحرير لغاية ما مبارك مشي : واتضح أن مشيان مبارك مش هو ده المطلوب ومش هو ده الحل : إنتوا عاوزين دولتكم يبقى شكلها إيه: وإلى هنا انتهى كلام روبرت فيسك : يا رب تكون الرسالة واضحة : :
-----------------
د.شهيرة عبد الهادي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق