الأحد، 3 نوفمبر 2013

موجوع بالوطن .................. بقلم رضا أبو الغيط

موجوع بالوطن......... موجوع

وعنايا بحر......... من الدموع

والضلمه ضمه..... ع الضلوع

والقلب مات .......بدون رجوع

موجوع أنا ...........أنا موجوع

********************

موجوع أنا......... موجوع كتير

ذنبه ايه......... الطفل الصغير

ذنبه ايه........... الكهل الكبير

موجوع أنا.......... موجوع كتير
.
من اللى باع............. الوطن

من اللى باع ............الضمير

موجوع أنا ..........موجوع كتير

من اللى ............خان الوطن

أصله معدوم............ الضمير

*******************

موجوع أنا ........ووجعى أليم

نار بتاكل........ فى الهشيم

موجوع أنا......... ووجعى أليم

خلاص.......... كشفنا كدبكم

خلاص............. عرفنا مكركم

ووطنا ..............مش بيهمكم

ودمنا .................مش دمكم

ولا شعبنا ده........... شعبكم

د شعبنا........... شعب عظيم

موجوع أنا.......... ووجعى أليم

******************
قلبى خلاص.... سكنه الجراح

ليه دمنا.............. أصبح مباح

كان ذنبه ايه......... اللى راح

علشان يعيش .............دنيته

وجسمه مليان...........بالجراح

كان ذنبه ايه .......... اللى راح

عشان تتوه............... سكته

ونور عينيه............... منه راح

قلبى خلاص .....سكنه الجراح

********************

بايدينا نقتل............... شعبنا

بقينا نُخون................. بعضنا

عقولنا ............ساكنها العفن

مزقنا بايدينا............... الوطن

وأرضه مش............... بتهمنا

موجوع أنا........ ووجعى شديد

موجوع أنا............. موجوع أكيد

موجوع على......... دم الشهيد

رضا أبو الغيط المحامى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق