الاثنين، 17 أكتوبر 2016

كلمتين بالبلدي .. بقلم د.شهيرة عبد الهادي

كلمتين بالبلدي
==========
النهارده حاتكلم مع حضراتكم كلمتين كده بالبلدي وآخد رأي حضراتكم فيهم..هم إيه بقى الكلمتين دول .. شفت أحداث الأيام اللي فاتت صعبة عليّ.. واليومين دول بردوو حصلت أحداث مثلها.. يعني مثلاً حد زعلك قوي..أو يعني مثلاً حد جرحك قوي..أنا من طبعي.. إني باسكت وابلع الكلام وباتسامح واتسامى بس انا يعني إنسان بردو.. ولقيت نفسي تعبت قوي .. قلت لنفسي جايز عشان انا باخزن كل ده جوايا..وع شان كده قلبي بيوجعني وصدري بيوجعني وباكتئب.. فـ لقيت نفسي دلوقتي حالاً بجد.. بقول لنفسي..أن المفروض الواحد ميسبش المكان اللي حصلت فيه الأحداث.. ولا يسيب الشخص اللي حصل منه الكلام اللي زعلني واللي جرحني..إلا لما يتكلم معاه ويقول له على كل اللي في قلبه عشان قلبه ميوجعوش ولا صدره يوجعه ولا يحصله اكتئاب..لأن كل الأحداث اللي بتتخزن جوانا دي حيجيلها يوم وتخنقنا.. إيه رأيكم يا ولاد بلدي في الكلام ده.. أصل انا قلبي وجعني قوي وصدري وجعني قوي وجالي اكتئاب قوي م اللي حصلي قوي .. ما هو انا بشر بردوو..يا ناس مش ملاك .. ممكن دلوقتي حد يقول أن الكلام اللي بتقوليه ده يا دكتورة كلام عادي ولازم يحصل .. بس مع شخصية مثلي .. بجد مش عادي ويهمني رأيكم ..أنا قلت..بمنتهى الصراحة والوضوح مع النفس ..اللي بيحصل مني..وهو..أن ..أنا باتسامح قوي واتسامى قوي لكن باكون تعبانة قوي ..دلوني يا عطارين دلوني ..الحل فين أراضيه ..دعابة مع حضراتكم والله .. القافية حكمت ..
----------------
د.شهيرة عبد الهادي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق