الجمعة، 31 يوليو 2015

( مواقف حياتية ) من الواقع المؤلم ... بقلم د.شهيرة عبد الهادي

من الواقع المؤلم ........
كلما دخلت في مناقشة مع مجموعة من المصريين والمصريات حول القيام بأي عمل جماعي .. في أي مكان .. تضطرني مجالات الحياة التواجد فيه والتعايش مع مشكلاته التي نريد حلها .. أجدني أعيش في دوامة من التوهان .. ومعرفش الحقيقة فين.. يا الله .. كل واحد بكلمة .. وكل واحد بيتكلم على التاني .. وكل واحد بيتهم التاني باتهامات مُعينة .. وعند مواجهة الكل بالكل .. الكل ينكر كل اللي قاله .. وكل واحد عنده أساليب للتحايل غير عادية .. مش ممكن بجد .. فعلاً دلوقتي .. الدين والقيم والمباديء في ناحية وسلوكيات البشر في ناحية تانية خالص .. والسلوكيات كلها أصبحت سلوكيات القاع .. والناس أصبحت جشعة وفلسفتها خد المكسب واجري خد الفلوس واجري إضحك على جارك واجري إضحك على زميلك واجري .. المهم تآخد أي حاجة وتجري .. عيب والله .. بأمانة .. أنا حزينة .. أنا ساعات باحس إني كما لو أني لم أعش في هذا المجتمع .. وأنه كان المفروض أعيش في الشارع ليل نهار ..عشان أعرف أساليب اللوع واللف والدوران دي وعدم الأمانة وعدم الأريحية دي .. اللهم نجيني يا رب من هذا المناخ السيء .. يبدوا أن بعض من جيلنا اللي اتربى تربية مُثل وقيم الكُتب .. ملوش عيشة في الحياة دي ..أنا مش ملاك ولا حاجة .. أنا إنسانة عادية لي ما لي وعليَّ ما عليَّ .. لكن فعلاً .. يبدو كده والله أعلم .. أن مليش عيشة في الحياة دي ..

------------------------------
د.شهيرة عبد الهادي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق